Helsingin KTK täyttää 77 vuotta

Yrityksemme on välittänyt kuljetuksia maaliskuun puolivälissä kunnioitettavat 77 vuotta.

Vuosi 2023 on Helsingin KTK:n 77. toimintavuosi. Ensimmäinen yrityksemme kautta välitetty kuljetustilaus ajettiin 15. maaliskuuta 1946 liikennöitsijä K. Malleniuksen toimesta. Seuraavana vuonna 1947 otettiin käyttöön kuorma-autotilauskeskuksesta nimilyhenne KTK, ja ensimmäinen toimipiste avattiin Helsingin Fredrikinkadulle. 77 vuoden aikana on kuljettu pitkä matka nykyaikaiseksi kuljetustaloksi...

Lue lisää

Mitä kuorma-autojen tilauskeskukset ovat? Miten kuljetusalan muutokset ovat muovanneet Helsingin KTK:ta?

Kuljetusala on muovautunut vuosien saatossa paljonkin, mutta ainakin kaksi asiaa ovat säilyneet: kuljetusten tarve ja Helsingin KTK. Tästä blogipäivityksestä opit ainakin sen, mitä tarkoittaa KTK, ja mitä erikoista Helsingin KTK:n ja muiden KTK-talojen liiketoimintamalleissa on verrattuna "tavallisiin" yrityksiin.

Kuorma-autojen tilauskeskuksia (KTK) on ympäri Suomen. Alkuperäinen ajatus KTK:lle on ollut se, että luodaan yksityisille kuljetusyrittäjille verkosto, jonka kautta välitetään kuljetuksia, ja yrittäjät pystyvät näin keskittymään olennaiseen: ajamiseen. Usein KTK-taloissa puhutaankin, että kyseessä on tietynlainen kuljetusalan taksitolppa, jossa KTK toimii välityskeskuksena, ja kuljetusyrittäjät...

Lue lisää

Helsingin KTK:n liikennöitsijät palvelevat perjantaina lakosta huolimatta

SAK järjestää perjantaina 2.2.2018 poliittisen mielenilmauksen, johon liittyy mukaan useita ammattiliittoja. Myös Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry on ilmoittanut työtaisteluista. Tahot vastustavat hallituksen esittämää työttömyysturvan aktiivimallia.

Useat työntekijäliitot ovat ilmoittaneet poliittisista lakoista mielenosoituspäivänä. Helsingin KTK:n liikennöitsijät eivät ole perinteisesti kuuluneet ammattiliittoihin, joten lakolla ei ainakaan vielä tiedetä olevan vaikutuksia kuljetuksiin.

 Työtaistelulla ei toistaiseksi tiedetä olevan vaikutuksia Helsingin KTK:n toimituksiin

Helsing...

Lue lisää

Senaatintori sai taas Helsingin KTK:n kuljettaman joulukuusen

Helsingin KTK:n liikennöitsijä Kuljetus-Haapiainen sai kunnian kuljettaa jolukuusen lavettiautollaan jo 32:tta kertaa Senaatintorille. Kuusella oli pituutta yhteensä 17 metriä ja painoa valtavat 3200 kiloa. Nyt kuusi seisoo paikallaan ilahduttamassa joulukansaa.

Perinteinen joulukuusen kuljetus järjestettiin tänä vuonna keskiviikkona 22. marraskuuta. Ilma oli kirkas ja pikkuisen pakkasen puolella. Miehillä oli hyvä työilma. Helsingin Kaupunki tilaa Helsingin KTK:n kuljettamaan joulukuusta joka vuosi. Näin ollen liikennöitsijämme Haapiainen on toimittanut kuusen jo yhteensä 32 kertaa. Joskus kuljettajana on isä, joskus poika. Tällä kertaa mukana oli myö...

Lue lisää

Mitä talkoolavalle saa laittaa?

Ennen talvea on hyvä laittaa taloyhtiöiden piha-alueet, yleiset tilat ja varastot kuntoon. Puut tiputtavat lehtiään ja syysmyrskyt ravistelevat oksia pihamaille. Talkoiden yhteydessä molemmat on helppo kerätä vaihtolavalle.

Syystalkoot ovat käynnissä ja Helsingin KTK toimittaa taloyhtiöiden pihoille vaihtolavoja talkoiden merkiksi. Aina ei kuitenkaan ole selvää mitä lavoille saa laittaa. Keräsimme ammattilaisiltamme ohjeita talkoolavojen täyttämiseen.

Helsingin KTK:n kuljetustilauskeskuksesta (puh. 09 777 87 300) voi tilata talkoolav...

Lue lisää

Penkkarit - rekiajelulta rekan lavalle

Tänään abiturientit viettivät penkkareita ja opiskelijat pääsivät heittämään karkkia rekkojen lavoilta. Vähemmän tunnettuja ovat penkkareiden pitkä perinnehistoria sekä kuskien ja autojen pilkun tarkat määräykset. Liikennöitsijämme Pauli Lehto on ollut mukana penkkareissa jo yli 30 kertaa.

Niillä on pitkät perinteet Suomessa. Penkkareiden eli penkinpainajaisten perinne on jatkunut Suomen itsenäisyyttä pidempään. Penkkareita on vietetty lähes yhtä pitkään kuin ylioppilaskirjoituksiakin. Alun perin ylioppilaskirjoituksia järjestettiin vain Helsingissä. Helsinkiläiset opiskelijat saattoivat kirjoitusten jälkeen muut opiskelijat kotimatkalle.

Helsinkiläiset opiskelijat halusi...

Lue lisää

Helsingin KTK vahvasti mukana opettamassa esi- ja alakoululaisten liikenneturvallisuudesta

Espoon Nöykkiönlaakson noin 400 oppilaan ja reilun 20 opettajan alakoululla järjestettiin tiistaina lapsille suunnattu liikenneturvallisuusaiheinen teemapäivä. Paikalla oli liikennöitsijä omalla järeällä kalustollaan, jonka ympärille koulutus ja aiheeseen liittyviä rasteja oli sijoitettu.

Varhain tiistai-aamuna 6. syyskuuta klo 8 Nöykkiönlaakson koulun pihalle kurvaa rauhallisesti iso uudenkarhea kuorma-auto, jossa on iso kivikärry perässä ja kyljissä isot muurahaisella varustetut logot. Ratin takana istuu yksi Helsingin KTK:n ammattiliikennöitsijöistä Kari Bäckroos. Helsingin KTK:lla on pääkaupunkiseudun liikenteessä peräti yli 600 ajoneuvoa palvelemassa eri al...

Lue lisää

Helsingin KTK:n tupaantuliaiset ja 70-vuotisjuhlat

Helsingin KTK:n 70-vuotis juhlatunnelmaa Kivikonlaidalta

Yhdistetyt tupaantuliaiset ja yhtiömme 70-vuotisjuhlat vietettiin uusissa toimitiloissamme 18.8. Mukana vauhdissa oli runsain määrin asiakkaita, kumppaneita, sekä liikennöitsijöitämme.

Lisää kuvia blogikirjoituksen sisältä.

 

...
Lue lisää
Kategoriat:
  • Logistiikka
  • Kuljetus
  • Juhlavuosiartikkeli: Erikoistumisen tarve jo 50-luvulla.

    Helsingin KTK:ssa vahvistui keskustelu erikoistumisen tarpeellisuudesta 50-luvun lopulla.

    Kaupan ja teollisuuden jakelukuljetuksiin liittyen KTK:ssa vahvistui keskustelu erikoistumisen tarpeellisuudesta vuonna 1957, koska töitä oli etsitävä uusilta osa-alueilta ja pula-aika oli pakottanut liikkeet ja teollisuuslaitokset supistamaan kulujaan.

    Mahdollisuutemme oli siinä, että keihitimme osaamistamme palvella asiakkaita heidän vaatimallaan tavalla, sekä samalla kilpailukykyisil...

    Lue lisää

    Helsingin KTK 70 vuotta

    Nyt se koitti: merkkipäivä. Olemme olleet yritysten ja kuluttajien apuna kuljetuksiin liittyvissä toiminnoissa jo 70 vuoden ajan!

    Hallituksemme puheenjohtaja Kari Bäckroos on kuulunut Helsingin KTK:n riveihin jo kolmenkymmenen vuoden ajan. Hän päätyi meille töihin isänsä kautta. Bäckroosin isällä oli kuljetusliike, jossa Kari työskenteli koulun lopetettuaan apumiehenä muuttohommissa. Uransa alkuaikoina Bäckroos työskenteli muun muassa Pasilassa ison muuttoprojektin parissa liki puoli vuotta. Toimistomme sijaitsi tuolloin ...

    Lue lisää

    Penkkariajoneuvot ja niiden kuljettajat suurennuslasin alla

    Abiturientit viettävät tänään penkkareita ja heittelevät jälleen ajoneuvojen lavoilta makeisia suurelle yleisöjoukolle. Liikennöitsijämme Henri Turunen on suorittanut meillä penkkariajoja jo 18 vuotta. Hänen kuljettajansa kokevat tapahtuman piristävän arkea vuodesta toiseen.

    Lähetimme aamulla matkaan noin nelisenkymmentä penkkariajoneuvon kuljettajaa. Matka suuntautui Kyläsaareen, jossa jokainen helsinkiläisten lukioiden abiturientteja kuljettava auto tarkistetaan pienintä yksityiskohtaa myöten. Turvallisuuteen panostetaan enemmän kuin naapurikaupungeissa Vantaalla ja Espoossa, joissa katsastus ei ole Helsingin tapaan pakollinen.

    Helsinkiläisten lukioiden a...

    Lue lisää

    Hyppy myyntijohtajan saappaisiin

    39-vuotias Kemistä kotoisin oleva Markku Kuusela nimitettiin viime viikolla uudeksi myyntijohtajaksemme. Kuusela toimi aikaisemmin yrityksemme myyntipäällikkönä ja aloittaa uudessa työnkuvassaan hyvällä ja odottavalla fiiliksellä. Hän on innoissaan, että pääsee nyt toden teolla vaikuttamaan talon asioihin.

    Kuusela toimi uransa alkuaikoina Kemin satamassa ahtaajana ja sai samalla myös ensi kosketuksensa kuljetus- ja logistiikka-alaan. 2000-luvun alussa hän muutti pääkaupunkiseudulle ja toimi Lainapeitteellä asennusneuvojana. Muutaman vuoden kuluttua hän muutti takaisin Kemiin ja meni töihin paperitehtaalle. Seuraavaksi tie vei Haaparantaan, jossa hän pelasi jalkapalloa Haparanda FF:ssä ja myöhemmi...

    Lue lisää

    No nyt on liukasta! - Hiekoitetaanko vai suolataanko?

    Liukkaille teille, jalkakäytäville ja taloyhtiöiden pihoille tarvitaan talvisin joko hiekkaa tai suolaa, jotta liikkuminen olisi turvallisempaa. Hiekoitushiekan ja tiesuolan hyviä ja huonoja puolia on tutkittu paljon. Kerromme molempien keinojen edut ja haitat:

    Hiekka toimii erityisen hyvin kovilla pakkasilla

    Hiekoitushiekan avulla renkaat eivät luista jäisellä tiellä ja ajaminen helpottuu, kun tielle saadaan pitoa. Hiekoitus toimii hyvänä liukuesteenä myös kovilla pakkasilla. Se on myös ympäristöystävällisempää kuin suola, tosin sen joukossa olevat pikku kivet saattavat keväisin aiheuttaa naarmuja autojen tuulilaseihin.

    ...
    Lue lisää
    Kategoriat:
  • Ilmiöt
  • Logistiikka
  • Seuraavat vuosikymmenet

    Toinen jatkoartikkeli Helsingin KTK:n 70-vuotisesta historiasta.

    1950-luvun aikana autokantaamme uudistettiin ja samalla tiedostettiin erikoistumisen tarve. Töitä oli etsittävä uusiltakin osa-alueilta. Jakeluun, maansiirtoon ja kivenajoryhmään ilmottautuneille muodostettiin myös pelisäännöt, jotka mahdollistivat tiettyyn työhön erikoistuneelle tekijälle etuoikeuden.

    Oman toimitilan rakentaminen huoltoasemineen Toukolaan, kaluston kehittyminen, termin...

    Lue lisää

    Senaatintori sai jälleen joulukuusensa

    Tämä oli kolmaskymmenes kerta, kun liikennöitsijämme Hannu Haapiainen osallistui joulukuusen kuljettamiseen Senaatintorille.

    Joulukuusi siirrettiin paikan päälle Hakkilasta ja sitä oli siirtämässä toistakymmentä henkilöä – joukossa oli mukana muun muassa Staran väkeä ja Hannun pojan poika.

    Leveä kuljetus lähti liikenteeseen tuttuun tapaan. Hannulla on kuusta varten oma kustomoitu teline, joka mahdollistaa näin haastavan kuljetuksen. Operaatio alkoi aikaisin aamulla ja päättyi yhden maissa iltapäivällä.

    <...
    Lue lisää

    Logistiikka - Kuljetus 2015 -messut

    Olimme mukana viime viikolla järjestetyssä Pohjoismaiden suurimmassa logistiikka- ja kuljetusalan ammattitapahtumassa. Tapahtuma oli kaiken kaikkiaan onnistunut ja messuständillämme kävi kova kuhina. Noin 1700 henkilöä kävi tutustumassa toimintaamme ja vaihtamassa ajatuksia henkilökuntamme kanssa!

    Messukeskuksessa järjestetty tapahtuma käsitti tärkeät osa-alueet, kuten esimerkiksi kuljetukset, sisälogistiikan, älylogistiikan ja logistiikkapalvelut.

    Kolmepäiväisten messujen aikana ehdittiin nähdä ja kokea monenlaista. Päällimmäisenä jäi kuitenkin mieleen hyvä fiilis ja logistiikan asiantu...

    Lue lisää

    Pihalla oleva vaihtolava on varma kevään merkki!

    Kun talven lumet ovat sulaneet ja viime syksyn katkenneet oksat ja lehdet täyttävät pihamaan, kannattaa harkita vähän isomman pihasiivouksen tekemistä.

    Kaikkia lehtiä ja oksia on vaikea kompostoida – varsinkin jos kyseessä on iso taloyhtiö. Vaihtolava on oiva apukeino päästä eroon talven ja syksyn jäljiltä jääneistä maatuvista jätteistä. Viherjätteelle tarkoitettu vaihtolava sopii omakotipuutarhurien yhteiseen käyttöön tai taloyhtiön talkoisiin.

    Viherlava on tietenkin vain ...

    Lue lisää

    Penkkariauton kuljettajaksi ei kelpaa kuka tahansa!

    Naamiaisasuihin pukeutuneet abiturientit viettävät tänään penkinpainajaispäivää eli penkkareita, ja heittelevät jälleen kerran makeisia suurelle yleisöjoukolle. Helsinkiläinen Jorma Broström on suoritanut penkkariajoja meillä jo kolmekymmentä vuotta. Hän kokee tapahtuman piristävän kuljettajan arkea vuodesta toiseen.

    Lähetimme aamulla matkaan kolmisenkymmentä penkkariajoneuvon kuljettajaa, mutta huviajelu sai vielä odottaa. Sitä ennen oli ehdittävä tehdä monenlaisia turvallisuustoimia. Penkkarikuskit käyvät aamulla katsastuttamassa autonsa ja samalla heidät puhallutetaan. Turvallisuusasia...

    Lue lisää

    Keräämme tietoja palveluiden käytöstä evästeillä. Jatkamalla sivustomme käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Lisää tietoa täältä.