Takaisin blogin etusivulle

Toiminnan ensimmäiset vuodet

Jatkoartikkeli Helsingin KTK:n 70-vuotisesta historiasta.

Vuonna 1949 pohdittiin, josko KTK:sta tulisi osakeyhtiö tai osuuskunta. KTK:n irrottaminen Helsingin Kuorma-autoliikennöitsijät ry:n alaisuudesta pysyi vireillä kahden vuoden ajan, koska jäsenistön kanta ei ollut asiassa yksimielinen. Vuonna 1952 yhdistyksen jäsenistö hyväksyi KTK:n muuttamisen osakeyhtiöksi.

Asiakkaat olivat innostuneita toiminnastamme – kahden ensimmäisen viikon aikana asiakkaita saatiin peräti 29 kappaletta ja iso osa heistä kuului vakioasiakkaisiimme vielä 25 vuoden jälkeenkin! Toiminnan ensimmäisinä vuosina hoidimme hiilikuljetuksia, hiekan ja lumen ajoa, maito- ja roskakuljetuksia, satama-ajoja sekä koksikuljetuksia.

Kuorma-autoliikenne toipui sodasta nopeasti, mutta alkuun ei päästy ilman ongelmia. Työtilausten määrä vaihteli rajusti ja työttömyys painoi jäseniä. Koko maan taloudellinen kriisiaika vaikutti toimintaamme ja koko ammattimaiseen kuorma-autoliikenteeseen. 1950-luvun alussa nimissämme ajoi jo satoja autoja ja vuonna 1955 otettiin käyttöön radiopuhelimet. Lähdimme 1950-luvulla myös mukaan kaivinkonetoimintaan osakeyhtiön muodossa.

... Lue jutun seuraava osa!

Keräämme tietoja palveluiden käytöstä evästeillä. Jatkamalla sivustomme käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Lisää tietoa täältä.